تبلیغات
 ویستا گیم - موتور بازی / Game Engine چیست ؟
منوی اصلی
 
آرشیو ماهیانه
تیر 1390
آذر 1389
مهر 1389
تیر 1389
اردیبهشت 1389
بهمن 1388
دی 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
آرشیو کامل

 

لینک دوستان
» بازی های ممنوعه PC
» !!!دیوانه بازی!!!
» دانلود ترینروسیو و بازی
» طراح و گرافیست وبلاگ
» مرکز بازی های روز
» بازی های روز جهان
» دانلود سنتر
» همه چی فارسی
» گیم اینفورمر
» مرکز رسمی بازی در ایران
» Games 2 Games
» GAMES LAND
» گرگ بیابان
» دروازه ی بازی ها
» بیا تو دانلود
» :: دانلودستان ::
» ادیت ساکر 2009
» فتوبلاگ
» همه چیز در مورد نجوم
» بازی های داغ PC
» سایت تخصصی بازی
» - ->ساوالان دانلود
» ۩۞۩ دانلود بهترین بازی ها۩۞۩
» GAMESES
» GMland
» ترینر و کدتقلب تمام بازیها
» هالف گیم
» آسان دانلود
» گیم فا :: GameFA
» جدیدترین ها
» بازیهای کاکرو
» شهر بازی ها
» جدیدترین و بهترین آهنگ ها
» هرچی ازبازی میخوای
» Persian Gamer
» هر چی از بازیها بخوای
» بازی های کامپیوتری
» هر چی از بازی ها بخواین
» بازی های رایگان پی اس پی
» دانلود نرم افزار
» گیمر کام
» مستر گیمر
» ویندوگیم
» بزرگترین سایت بازی
» روئن دانلود
» گیم سنتر
» نقدو بررسی بازی تمام کنسول ها
» گروه گیمرهای حرفه ای
» سرزمین آموزش
» مرکز ترینر و کد تقلب بازی
» جزیره ترفند و دانلود
» ترینر و کد تقلب و نقد
» بهترین وبلاگ ادیت PES2009
» P30GAMES.iR
» تمام لینک ها
» ارسال لینک

 

 


 

 

موتور بازی / Game Engine چیست ؟
 

تا به حال هنگام اجرای یک بازی کامپیوتری به این فکر کرده اید که این بازی چگونه ساخته شده است؟

در این نوشته قصد دارم شما را با هسته ی اصلی بازی سازی آشنا کنم. هسته مذکور همان موتوربازی (game engine) است. موتور بازی، یک سیستم نرم افزاری است که برای خلق و توسعه ی بازی های ویدئویی طراحی شده است. تا به حال تعداد زیادی موتور بازی ساخته شده است که اگر بخواهیم از دید ساختاری آنها را دسته بندی کنیم؛ می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم: ۱/ موتور بازی کنسول، ۲/ موتور بازی رایانه. در زمینه کنسول می توان به موتورهای بازی سازی Play Station اشاره کرد، یعنی نرم افزاری که برای تولید بازی های Play Station استفاده می شود. در زمینه رایانه، از سیستم عامل های گوناگون نام می بریم. مثلا موتور بازی سازی برای Windows (که در ایران رایج تر است). یک موتور بازی سازی مجموعه ی نرم افزارهای طراحی بازی است که نرم افزارهای کوچکتری را شامل می شود. به طور کلی، یک موتور بازی سازی از زیر مجموعه های زیادی تشکیل شده است که در اینجا به بعضی از آن ها اشاره می کنم.

موتور دو بعدی: یکی از زیرمجموعه های موتوربازی است. این سیستم برای طراحی بخش های دوبعدی یک game استفاده می شود. برخی بازی ها ابتدا به صورت ۲D پیاده سازی می شوند، سپس به ۳D بدل می شوند. از جمله این بازی ها می توان به game های جاوا در گوشی های موبایل اشاره کرد، مانند Bounce Tail برای نوکیا.

موتور سه بعدی: مرحله ی دوم سیستم است. در این بخش عناصر سه بعدی و شخصیت ها پردازش می شوند. این قسمت در تمام موتورهای بازی سازی مشترک است.

کارگزار فیزیکی: بخش دیگر نرم افزار، موتور فیزیکی است که در آن حرکت شخصیت ها، عناصر متحرک در بازی، حرکات سایه ها و چیزهای دیگر شبیه سازی می شوند. مثلا در Fifa 09، طراحی استایل های شوت، گل زنی، اخطارهای داور، سایه ی بازیکن و تشویق های تماشاگران توسط کارگزار فیزیکی شبیه سازی می شوند. شاید بتوان گفت که بدون کارگزار فیزیکی، ساختن یک بازی غیرممکن است. از آنجایی که این مسئله در شرکتهای game سازی در دنیا اهمیت به سزایی دارد؛ physics’s engine به صورت جداگانه نیز عرضه می شود.

حساسیت برخورد: یا colision detection، پاره ی دیگر موتور بازی سازی است. این بخش، مسئول مشخص کردن برخوردهاست. مثلا در بازی کامپیوتری بیلیارد، اینکه توپ با چه شدتی و با چه سرعتی به گوشه های میز برخورد کند، یا اینکه توپ پس از برخورد با چه سرعتی برگشت داده شود، از وظایف این قسمت است. حساسیت برخورد، تنها در بازی ها کاربرد ندارد، بلکه در تعاریف علم فیزیک و در نقشه برداری کامپیوتری کاربرد مهمی دارد.

موتور بازی سازی از قسمت های دیگری نیز تشکیل شده که به آنها به صورت گذرا نگاهی می اندازیم: موتور صدا، کارگزار شبکه، کارگزار انیمیشن، هوش هنری، کدنویسی بازی و … . شخصی که بازی می سازد، از موتور بازی استفاده می کند. وی در محیط اولیه، محدوده ی فضا را مشخص می کند و متناسب با آن به طراحی شخصیت ها (characters) می پردازد. سپس به موتور سه بعدی می آید و عناصر سه بعدی را می نویسد و در کارگزار فیزیکی، حرکات تمام بازی را طراحی می کند. در بخش بعد به بازی احساس واقعی بودن را می دهد؛ یعنی در واحد حساسیت برخورد، تمامی برخوردها را خلق می کند تا بازی طبیعی جلوه کند. صداگذاری، انیمیشن های متفرقه، شبکه کردن و سایر کدنویسی ها از مراحل بعدی هستند. توجه دارید که تمامی این ها توسط یک تیم انجام می گردد و هرکس وظیفه خود را دنبال می کند. از جمله موتورهای بازی می توان به Cipher و یا C4 Engine اشاره کرد. در این صفحه می توانید لیست کامل موتور های بازی سازی را مشاهده کنید.

نویسنده : کیا طاهری
منبع : سایت پی سی گیمز




برچسب ها : موتور بازی پی سی گیمز مقالات اختصاصی Game Engine P30GAMES Play Station Physics's Engine Game
جمعه 22 خرداد 1388
 
آخرین مطالب ارسالی

F.E.A.R 3 Review
اطلاعات و تصاویر جدید از Samurai Warriors
Mafia 2 Review
Split / Second Review
Prince Of Persia : The Forgotten Sands Preview
Call Of Duty : Modern Warfare 2 Review
بسته خبری ویستا گیم
The Saboteur Review
انجمن پی سی گیمز
Resident Evil : Degeneration Review
پیش نمایش گرشاسپ Garshasp
در سایت چه می گذرد!!!(قسمت اول مربوط به نظر سنجی ها)
Left 4 Dead 2 Preview
Splinter Cell : Conviction Preview
Heavy Rain : The Origami Killer Preview

تمام مطالب ارسالی

 
 


آمار سایت
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
بروز شده در :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :

 

نظرسنجی
نظرتان نسبت به قالب جدید ؟




 
برچسب ها
 


طراح قالب : بایت || قدرت گرفته از : میهن بلاگ